خانه خلاق و نوآوری تم (تجاریسازی محتوا) از دل مجمع ایران نوشت شکلگرفته است. در طول یک دهه فعالیت مجمع ایران نوشت در حوزه تولید نوشتافزار با محتوای ایرانی اسلامی، کمکم این نیاز پدید آمد که در سایر حوزههای صنایع فرهنگی نیز به سمت توسعه استفاده از محتوای ایرانی حرکت کنیم و در حقیقت صنعت مرچندایزینگ را در محصولات مختلف حول کاراکترها و محتوای ایرانی اسلامی ایجاد کنیم. به همین دلیل خانه خلاق و نوآوری تم با رسالت ایجاد و تقویت شرکتهای تکمیلکننده زنجیره تجاریسازی محتوا شکل گرفت.
فعالیت خانه خلاق و نوآوری تم به چه صورت است؟
"تم" در حقیقت یک استارتاپ استودیو است. بدین معنا که واحد تحقیقاتی تم با شناسایی ظرفیتهای بخشهای مختلف بازار صنایع فرهنگی، اقدام به تطابق آن ظرفیتها با زیرشاخههای صنعت مرچندایزینگ میکند و در صورتی که ظرفیت موجود در حدی باشد که بتوان یک یا چند استارتاپ را درگیر پاسخدهی به نیازهای آن بازار کرد، در آن صورت اقدام به فراخوان نیروهای مستعد و علاقهمند جهت راهاندازی استارتاپ های آن حوزه میکند. برای اینکه در این مسیر دچار ناموزونی اجرایی نشویم، از قبل یک سند با نام سپهر تجاریسازی محتوا طراحی کردهایم که در این سند 144 کسب و کار دارای بنچ مارک داخلی یا خارجی شناسایی شده اند که زنجیره مرچندایز را کامل میکنند. اگر نیاز شناساییشده در بازار قابلیت پاسخگویی توسط یکی از این 144 کسب و کار را داشته باشد، در آن صورت اقدام به جذب نیرو برای راه اندازی استارتاپ مربوطه خواهیم کرد.
آیا در حوزهی تخصصی فعالیت میکنید؟ بله، بهصورت تخصصی در حوزه تکمیل زنجیره ارزش کاراکتر برای کودک و نوجوان
ظرفیت خانه خلاق و نوآوری تم چقدر است و چه میزان از آن در حال استفاده است؟ "تم" با مساحتی حدوداً 400 مترمربع امکان ارائه دفتر کار اختصاصی به 8 تیم و همچنین فضای کار اشتراکی به 12 نفر را دارد و هم اکنون حدود 80 درصد این فضا مورد استفاده قرار گرفته است.
نحوهی پذیرش در خانه خلاق و نوآوری تم به چه صورت انجام میشود؟ در صورتی که توانمندی ها، سوابق و ایدههای تیم های متقاضی استقرار در خانه خلاق و نوآوری تم با سند سپهر تجاری سازی محتوا همخوانی داشته باشد، با تیم ها وارد مذاکرات مالی و تعیین اهداف اجرایی و عملیاتی میشویم و در صورت توافق قرارداد همکاری منعقد و استقرار صورت میپذیرد. در این مسیر 3 مرحله در نظر گرفتهایم. مرحله اول تقریباً همان پذیرش بذری است و حمایتهای مالی غیرمستقیم پررنگ تر است، مرحله دوم سیدمانی است و تا سقف 300 میلیون تومان سرمایهگذاری میکنیم و در مرحله سوم در صورت نیاز فازهای سرمایه گذاری مجدد پیشبینیشده است که بسته به نیاز استارتاپ تعریف میشود.
بزرگترین چالشی که تجربه کردهاید چه بوده است؟ عدم تطابق تواناییهای تیم ها با واقعیت های روی زمین همواره بزرگترین چالش است که منجر به کژفهمی میشود. به همین خاطر همیشه تعداد زیادی از تیم ها در همان مراحل اولیه بذری که در حقیقت مرحله تطابق و هماهنگی است، ریزش پیدا میکنند. این مرحله معمولاً منجر به هزینههای غیرقابل برگشت برای تم میشود. چالش بعدی کم بودن منابع مالی تم است. چرا که تم کاملاً خصوصی است و همواره بین منابع محدود و ایدههای بزرگ تقابل به وجود میآید.
خانه خلاق و نوآوری تم چه امکان و تجهیزاتی را فراهم کرده است؟ امکانات اداری معمول، زیر ساخت شبکه و اینترنت مناسب، فضاهای اختصاصی، اتاق جلسه، کافیشاپ، تراس و فضای باز و نظایر آن. به گونه ای که تیم ها با سلایق مختلف بتوانند استفاده لازم را ببرند. برنامههای توسعه ای شما برای آینده چیست؟ در حال ایجاد یک ساختار توسعه بازار محصولات فرهنگی به صورت 360 درجه هستیم تا هر تیمی که به خانه خلاق و نوآوری تم وارد شد، بخش مهمی از بازار محصولات و خدمات خود را از طریق این ساختار پوشش دهد و نگرانی بابت ورود به بازار نداشته باشد.
پیشنهاد شما برای حمایت از شرکتهای خلاق و خانههای خلاق و نوآوری چیست؟ ابتدا رتبهبندی دقیق و شفاف خانهها و شرکتهای خلاق و سپس تخصیص منابع مالی و غیرمالی مطابق با رتبه بندی.
راه های ارتباطی:
وب سایت: www.tem.house
اینستاگرام: tem_house
آدرس: تهران، خیابان آزادی، روبروی تقاطع قریب، پلاک 134، برج نوآوری قریب، طبقه 5