اهدای جایزه تاب آوری در حوزه آموزشی _تربیتی با عنوان «جایزه حازم» به آقای حازم فری‌ پور


اهدای جایزه تاب آوری در حوزه آموزشی _تربیتی با عنوان «جایزه حازم» به آقای حازم فری‌ پور

اولین جایزه تاب آوری در حوزه آموزشی _تربیتی با عنوان «جایزه حازم» به تاب آورترین کارآفرین زیست بوم تعلیم و تربیت، آقای حازم فری‌پور اعطا شد.


حازم فری پور متولد سال ۱۳۴۴ می باشد. سال ۱۳۶۱ دیپلم گرفت و سال ۱۳۶۲ به عنوان دانشجوی رشته الکترونیک دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. همزمان با شروع تحصیل دانشگاهی در مدرسه «علامه حلی» به معلمی پرداخت.
او که از سنین کودکی به ساختن کاردستی های مختلف علاقه مند بود، در نوجوانی این علاقه جدی تر شد. همین علاقمندی موجب شد تا در سال 1۳6۵ به همراه تعدادی از دوستان موسسه ی عترت را با هدف طراحی و ساخت تجهیزات برای آموزش علوم و به طور خاص فیزیک تأسیس نماید.
او به سبب علاقمندی به نوآوری در آموزش، کم کم به سمت تولید انبوه وسایل آزمایشگاهی مورد نیاز در مدارس کشور رفت. از سال 1373 نیز به دنبال یافتن منابع درآمدی جدید، شروع به طراحی و تولید قطعات خودرو نمود.
او در سال 1379 که در بخش تولید قطعات خودرو فعال بود و حدود 300 نفر را در خط تولید بکار گرفته بود، به علت عدم توجه کافی در برنامه ریزی مالی فعالیت ها، که مقیاس بزرگ تری نیز پیدا کرده بودند، با ورشکستگی مجموعه خود مواجه شد و به همین دلیل مجبور به تحمل چند سال زندان گردید. در ایام حبس نیز به علت علاقمندی شدید به فعالیتهای آموزشی و تولیدی، کارگارهی را در زندان اوین تاسیس نمود و در آن با کمک چند زندانی علاقمند به امور فنی، محصولاتی را طراحی و ساخت.
پس از آزادی از زندان و گشایش اندک مالی، مجدداً برای توسعه آموزش‌های نوآورانه، در سال 1385 پارک های فن آموز را طراحی نمود. پس از اقبال عمومی از فعالیتهای پارک فن آموز، تاکنون 11 پارک در نقاط مختلف کشور ایجاد نمود، که پذیرای بازدیدکنندگان هستند.
آقای مهندس حازم فری پور معتقد است که آموزش علوم پایه وقتی بیشترین تأثیر را دارد که در کنار تفریحات و فراغت به مخاطب ارائه شوند. در فضاهای غیر رسمی و با ایجاد محیط های تفریحی و فعالیت های سرگرم کننده، می‌توان تجربیاتی را ایجاد کرد که سرشار از اتفاقات منجر به آموزش علوم باشد. او می گوید که به این دیدگاه رسیده است که "برای تأثیرگذاری بر مخاطب، انگیزش بر آموزش مقدم است"، مشکل در فقر انگیزه و فقر روش است. باید نگران ضعف انگیزه برای یادگیری بود و برای درمان آن به فکر چاره بود و برای درمان فقر روش هم نیاز به ابزارسازی است، هم ابزار نرم و هم ابزار سخت.


به اعتبار عزم راسخ و تلاش‌های دلسوزانه مهندس حازم فری پور در مسیر نوآوری آموزشی، به همت خانه خلاق و نوآوری ستاپ، جایزه ای با رویکرد"تاب آوری در حوزه آموزشی_تربیتی" و با عنوان «جایزه حازم» طراحی و به اجرا گذارده شد.
در آیین اختتامیه دومین رویداد ملی ستاپ (سکوی تحول آموزش و پرورش) که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اولین جایزه تاب آوری در حوزه آموزشی_تربیتی با عنوان «جایزه حازم» به تاب آورترین کارآفرین زیست بوم تعلیم و تربیت، آقای حازم فری‌پور اعطا گردید. این جایزه از امسال به جوایز ویژه "رویداد ملی ستاپ" اضافه شد.
ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، دریافت جایزه "حازم" را به جناب آقای مهندس حازم فریپور که عمر خود را وقف توسعه نوآوری در آموزش کرده اند، تبریک می گوید.